Ga naar de inhoud
Home » Blog » Hoe beoefen je Yoga Nidra? stap voor stap naar ontspanning

Hoe beoefen je Yoga Nidra? stap voor stap naar ontspanning

    Yoga nidra heeft vele voordelen voor lichaam en geest. Als je nog niet bekend bent met yoga nidra’s, dan is dit artikel voor jou.

    Op MijnYogaNidra.nl luister je naar verschillende yoga nidra’s. Fijn om thuis te ontspannen. In dit artikel beschrijf ik van alles wat je wil weten om te beginnen met je reis naar meer ontspanning.

    met je hoofd in de wolken - afbeelding

    Inhoudsopgave

    Wat is Yoga Nidra?

    Yoga nidra is een vorm van meditatie. Het is een toegankelijke meditatievorm. Of je nou veel of weinig ervaring hebt, er is altijd wel een nidra die bij je past. Door de jaren heen zijn er verschillende vormen en stijlen ontwikkeld. Allen met verschillende aandachtspunten en stappen.

    iRest Yoga Nidra: iRest (Integrative Restoration) is een moderne aanpassing van Yoga Nidra, ontwikkeld door klinisch psycholoog Dr. Richard Miller. iRest is ontworpen om psychologische aandoeningen aan te pakken, zoals PTSS, angst en slapeloosheid. Het combineert traditionele Yoga Nidra met moderne psychologische principes.

    Satyananda Yoga Nidra: Ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati, volgt deze stijl een systematische methode, die acht stadia omvat. Satyananda Yoga Nidra staat bekend om zijn gestructureerde aanpak en nadruk op de Sankalpa (intentie).

    Amrit Yoga Nidra: ontwikkeld door Yogi Amrit Desai, is Amrit Yoga Nidra gebaseerd op de Kripalu yogastijl en richt zich op het bereiken van een meditatieve staat door middel van diepe ontspanning. Het bevat elementen van zelfonderzoek en energiebewustzijn, met een sterke nadruk op het meditatieve aspect.

    Himalaya Yoga Nidra: deze stijl van Yoga Nidra legt een sterke nadruk op het subtiele energielichaam en het chakrasysteem. Beoefenaars worden geleid om te visualiseren en hun bewustzijn te richten op verschillende energiecentra in het lichaam, waardoor diepe ontspanning en innerlijk evenwicht worden bevorderd.

    Divine Sleep Yoga Nidra: ontwikkeld door Jennifer Reis. Deze vorm richt zich op de spirituele en helende aspecten van de beoefening. Deze stijl stimuleert zelfontdekking, innerlijke verbinding en het ontwikkelen van compassie.

    Wat ze allemaal gemeen hebben: diepe ontspanning en rust.

    Tijdens een yoga nidra doorloop je dus verschillende stappen zoals een intentie, visualisaties en een lichaamsscan. Allen gericht om je te helpen spanning los te laten. Maar ook om je bewustzijn op een zachte manier te versterken.

    Waarom zou ik naar yoga nidra’s luisteren?

    Yoga Nidra is een manier om diepe ontspanning te bereiken. Het opent de geest voor nieuwe informatie. Dit kan leiden tot positieve veranderingen op mentaal, emotioneel en fysiek niveau. Zowel op korte als lange termijn.

    Ervaar minder stress en angst

    Yoga nidra helpt de geest te kalmeren en het lichaam te ontspannen. Dit helpt gevoelens van stress en angst te verminderen. Een yoga nidra kalmeert het zenuwstelsel. Het geeft je nieuwe energie.

    Ervaar een betere nachtrust

    Een yoga nidra kan je helpen om in slaap te vallen. Daarnaast helpt het ook de kwaliteit van slaap te verbeteren.

    Verhoogd gevoel van welbevinden

    De verschillende onderdelen dragen bij aan een gevoel van vrede. Een gevoel van veiligheid en rust.

    Betere focus en concentratie

    Dit is een effect op lager termijn. De beoefening helpt je om meer aanwezig en geconcentreerd te zijn.

    Verbeterde fysieke gezondheid

    Luisteren naar yoga nidra’s kan je bloeddruk en hartslag te verlagen. Dit heeft natuurlijk een positief effect op de algehele lichamelijke gezondheid.

    Wat heb je voor een Yoga Nidra nodig?

    Zoek een prettige en rustige ruimte waar je niet gestoord wordt. Dit kan je eigen kamer zijn of een andere ruimte waar je je ontspannen en op je gemak voelt.

    Ga liggen op je rug met je benen gestrekt en je armen langs je zij. Je kunt hulpmiddelen gebruiken om je lichaam te ondersteunen. Bijvoorbeeld een deken, kussen of bolster.

    Je mag het jezelf echt comfortabel maken. Als je wilt, kun je ook een oogkussen gebruiken om je ogen te bedekken en fel licht te blokkeren.

    Voor kinderen kan het ook heel fijn zijn om een verzwaarde knuffel vast te houden. De diepe druk heeft een kalmerend effect. Je kan je lijf beter voelen. Een knuffel geeft natuurlijk ook een veilig en geborgen gevoel.

    Luister & ontspan…

    Er staan meerdere nidra’s op deze site die je stap voor stap begeleiden. Coaches zetten yoga nidra’s ook in tijdens sessies omdat ze zo’n helende werking hebben.

    Bij het kiezen van een yoga nidra is het belangrijk dat de stem je aanspreekt. Dat hij of zij rustig spreekt zodat je ontspannen kunt luisteren.

    Tijdens een sessie word je begeleid door ontspanningstechnieken en visualisaties. Je kan gevraagd worden je te richten op verschillende delen van je lichaam. Beelden te visualiseren en affirmaties te herhalen.

    Het is helpend om de instructies van de begeleider te volgen. Soms kan het zijn dat je in slaap valt of afgeleid raakt. De stem van de begeleider brengt je weer terug bij de meditatie.

    Dit proces van afdwalen en terug brengen wordt vaak als ‘fout’ gevoeld, zeker als je net begint. Maar de grap is juist dat dit onderdeel is van de beoefening! Geen reden om je druk te maken.

    Tips om het meeste uit je Yoga Nidra oefening te halen

    Volhouden

    Hoe vaker je yoga nidra beoefent, hoe meer je de voordelen ervan zult merken. Zelfs als je het moeilijk vindt om wakker te blijven of wordt afgeleid. Raak niet ontmoedigd. Blijf oefenen en je zult merken dat je je dieper kunt ontspannen en aanwezig kunt blijven tijdens je sessies.

    Heb geduld

    Op korte termijn kan je al een moment van ontspanning ervaren. Toch kan het helpen om geduld te hebben, zeker als je de effecten op langer termijn wil ervaren. Richt je op het proces en laat de voordelen zich na verloop van tijd ontvouwen.

    Zorg dat je lekker ligt

    Ik heb hem al vaker genoemd… Het is belangrijk om je comfortabel te voelen tijdens je yoga nidra. Dit je zal helpen om dieper te ontspannen. Experimenteer met verschillende houdingen en hulpmiddelen tot je vindt wat voor jou het beste werkt.

    Probeer aanwezig te blijven

    Als je merkt dat je in gedachten verzonken raakt of in slaap valt, breng dan voorzichtig je aandacht terug naar het huidige moment.

    Het kan zijn dat je in het begin in slaap geregeld valt tijdens het luisteren. Je lijf en mind zijn nog niet gewend aan deze pauze die jij jezelf geeft. Ook dit is onderdeel van het proces. In slaap vallen is dus niet ‘verkeerd’ of ‘fout’.

    Oefen elke dag op dezelfde tijd

    Een vast moment prikken om te luisteren kan helpen om een routine op te bouwen. Dat maakt het gemakkelijker om vol te houden.

    Zelf vindt ik het prettig om na een werkdag naar een yoga nidra te luisteren. Vlak voor het slapen gaan is ook een fijn moment.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *